איך בוחרים פילמנט למדפסת תלת מימד? המדריך המלא - 3D Factory
הדפסות תלת מימד - 3D Factory
צרו קשר עם הדפסות תלת מימד

איך בוחרים פילמנט למדפסת תלת מימד? המדריך המלא

בית / בלוג / איך בוחרים פילמנט למדפסת תלת מימד? המדריך המלא

עולם ההדפסה בתלת מימד מלא במושגים חדשים שאינם מסתכמים בדיו, לייזר או דפי A4. האפשרויות הבלתי נגמרות של דגמים אותם ניתן להדפיס בטכנולוגיה החדישה, מלווים במגוון רחב במיוחד של חומרי גלם. חומר גלם הוא החומר שממנו מורכב התוצר המודפס והוא מהווה רכיב חשוב בעל השפעה מכרעת על מאפייניו השונים. אז מהו פילמנט למדפסת תלת מימד ומה כדאי לבדוק לפני שבוחרים אותו? כל המידע בהמשך!

מה זה פילמנט למדפסת תלת מימד?

פילמנט הוא למעשה החומר המשמש אותנו להדפסה במדפסת תלת מימד. בשונה ממדפסת רגילה בה טקסט מודפס על גבי דפים, מדבקות, בריסטולים ועוד, ביכולתה של מדפסת תלת לייצר מוצר מתוך טווח אינסופי של מוצרים אפשריים. המודל המוגמר יתאפיין בתכונותיו השונות של הפילמנט אותו נבחר והדבר יקבל ביטוי בבחינות רבות: מראהו, חוזקו, צבעו של המוצר ועוד.

מה כדאי לבדוק לפני שאבחר בפילמנט למדפסת תלת מימד?

לפני שאנו צוללים לעולם חומרי הגלם והפילמנטים השונים, מוטב שנבחן ראשית מה ברצוננו להדפיס? מהן התכונות שנרצה שיאפיינו את המוצר המודפס ומה צפויים להיות השימושים השונים בו? הדפסת כוס לשתייה שונה במהותה ממאפרה מודפסת או מהדפסת פסל קטן. על מנת לדייק בבחירת הפילמנט הנכון להדפסה, מוטב לבחון היטב את הנקודות הבאות:

  • מראה הפריט – האם במסגרת השימוש בפריט המודפס עליו להיראות טוב ויפה או שאין לכך כל חשיבות?
  • גמישות או קשיחות – האם כחלק מהשימוש בפריט המודפס, עליו להיות גמיש או קשיח למגע?
  • צבע – האם על הפריט להיות מודפס בצבע מסויים? בצבעים משולבים?
  • איכות הגימור והדיוק בהדפסה – צורך ברמת דיוק גבוהה וגימור איכותי בהדפסה עשויים להשפיע בבחירת פילמנט עבור מדפסת תלת מימד, כזה שיספק מוצר מוגמר איכותי שיעמוד בדרישות אלה.
  • ניסיון קודם בהדפסת תלת מימד – כן, כן, קראתם נכון, אין מדובר בראיון עבודה אך ניסיונכם הקודם בהדפסה במידה וקיים, ישפיע על בחירתכם בחומר גלם. פילמנטים מסוימים מצריכים מיומנות גבוהה יחסית על מנת ליצור מודל איכותי מספיק, זאת בניגוד לאחרים הנחשבים פשוטים ונוחים לעבודה.

הסוגים השונים של פילמנט למדפסת תלת מימד

פילמנטים שונים מוצעים כיום למדפיס בתלת מימד, הם נבדלים זה מזה בתכונותיהם השונות ובחומרים מהם הם עשויים. בשורות הבאות נעסוק בפילמנטים הנפוצים ביותר להדפסת תלת מימד:

  • פילמנט PLA – הבחירה הפופולרית ביותר לחומר גלם להדפסה. PLA נפוץ הן בקרב מדפיסים מתחילים והן בקרב מנוסים ומקצועיים בתחום ההדפסה בתלת מימד. חומר גלם זה עשוי ממקורות אורגניים שונים כמו עמילן תירס, קנה סוכר ואחרים, הוא מתכלה ובכך נחשב ידידותי לסביבה.

    עלות הייצור של PLA נחשבת זולה וההליך עצמו נחשב פשוט יחסית. שימוש בו מאפשר הדפסה נוחה ופשוטה ברמת גימור גבוהה. בהשוואה אל חומרי גלם אחרים, PLA מאפשר הדפסה במהירות גבוהה ובנוסף, ניתן להדפיס בצבעים שונים בשימוש בו. חסרונו של PLA כפילמנט למדפסת תלת מימד טמון בעבודה כי הוא פחות עמיד בטמפרטורות גבוהות. ישנם חומרי גלם נוספים מבוססי PLA שמטרתם היא שיפור נקודות החולשה של הפילמנט המקורי. יש המוסיפים לו ברק ויש המציעים עמידות גבוהה יותר לחום.

  • פילמנט ABS– מקורו של חומר למדפסת תלת מימד הוא בתעשייה הפטרוכימית. נפוץ במיוחד בשימוש בקרב מדפיסים מנוסים מאחר והשימוש בו אינו פשוט וקל במיוחד. את תהליך ההדפסה עצמו מומלץ לעשות בחלל מאוורר היטב מאחר וחומר גלם זה הוא נגזרת של חומרים מבוססי נפט. חסרונותיו העיקריים הם העובדה כי לאחר שמתקרר החומר נוטה להתכווץ ובכך עשוי להתעוות. עם יתרונותיו נמנים קשיחות החומר, עלותו הנמוכה, עמידות גבוהה לטמפרטורות גבוהות ושברים אפשריים.
  • פילמנט TPE–  מדובר בחומר גלם גמיש למגע, מזכיר בתחושתו את הסיליקון, מצטיין ביכולתו לספוג זעזועים ועל אף שאינו נחשב לרעיל, אין נוהגים להשתמש בו להדפסת כלי מזון וכיוצא בזה.  עבודת ההדפסה איתו לא נחשבת לפשוטה במיוחד ולכן הוא לרוב בשימוש מדפיסים מקצועיים ומנוסים. לתוצאת הדפסה מיטבית מומלץ לבחור בהדפסה במהירות נמוכה.
  • פילמנט PETG – חומר גלם סינתטי הידוע בשל עמידותו הגבוהה לשברים ולתנאי חום. עמיד בטמפרטורות גבוהות יותר מPLA וקל יחסית לעיבוד משלים.

לסיכום

עולם ההדפסה בתלת מימד מביא עימו מושגים, מוצרים וחומרי גלם רבים שניתן לעשות בהם שימוש. על מנת להדפיס את המוצר המושלם בחומר הנכון, בחנו מהם הצרכים השונים שלכם, מה השימוש הצפוי במוצר ואחר כך, בחרו בפילמנט שעונה על צרכים אלה בצורה המדויקת ביותר.

אתם יכולים להתייעץ איתנו 3dfactory למידע נוסף.

3D Factory

פרטי התקשרות

טל: 03-6127789

מייל: info@3dfactory.co.il

וואצאפ: 058-6127789

דרך שלמה 65

תל אביב יפו

ישראל

ראשון – חמישי: 9:00 – 17:00

22-23.4.24 – סגור

24-25.4.24 – 09:00 – 16:00

28-29.4.24 – סגור

שאלות?

צרו איתנו קשר

    דילוג לתוכן